(Sammendrag av de tre emnene på bloggen eller lage et tankekart eller på annen måte dokumentere at dere har arbeidet med stoffet.)
Logos: Det saklige innholdet i teksten. I argumenterende tekster er logos den viktigste delen av argumentasjonen.
Etos: Troverdighet og personligheten til taleren (senderen). At senderen er til å stole på, og at innholdet i teksten virker troverdig. – skriv eller snakker personen sant? Er kildene pålitelige?
Patos: Hvordan teksten vekker følelser hos mottakeren? Brukes i argumentasjon for å overtyde. Det som ligger ”mellom linjene”.
Analyse av argumenterende tekst:
- I tillegg til logos, etos og patos, - inventio (innholdet i teksten), dispositio (oppbygginga, disposisjon og komposisjon) og elocutio (den språklige utforminga).
- Hvilken sjanger er teksten? Hvem er sender? Hvem er teksten rettet mot? Helhetsinntrykket av teksten.
- Klargjør først hvilken sak teksten dreier seg om.
- Forklar hovedsynet til forfatteren.
- Apellformer: logos, etos og patos.
- Hvilken apellform dominerer?
- Forklar hvordan teksten virker sammenhengende: innledning, hoveddel og avslutning.
- Studer ulike skrivemåter: drøfting, logisk oppbygning og resonnement.
- Fortellende innslag, og eksempelhistorier.
- Sidesprang, humoristiske eller ironiske innslag som i kåseri.
- Vurder oppbyggingen som en del av retorikken, hvordan oppbyggingen påvirker leseren.
- Vurder den logiske argumentasjonen i teksten: de viktigste momentene i saken, og om motargumenter er tatt opp og drøftet.
- Vurder om argumentene er holdbare og relevante.
- Vurder om argumentasjonen er etisk: saklig.
Artikkelsjangeren.
Idéutvikling:
- Tøm deg for tanker.
-(Tankekart).
Disposisjon/oppsett:
- Sett opp viktige momenter.
- Husk at du kan få viktige idéer mens du leser.
Innleding:
- Vekke interesse for leseren.
- Forbrede leseren på hva som kommer.
- Fange leserens oppmerksomhet.
Hoveddel
- Presentere emnet og klargjøre saken.
- Presentere momentene/argumentene.
- Hold deg til saken og vær saklig.
- Få respons/tilbakemelding fra lærere og medelever.
- Gre gjennom teksten og se etter feil.
Spør deg selv om du svarer på oppgaven:
- Inneholder teksten en klar innleding og avslutning?
- Er teksten delt inn i tydelige avsnitt, og er disse riktig plassert?
- Er setninger eller avsnitt utydelige, uforståelige?
Analyse av annonse:
(Eleven skal kunne analysere og vurdere argumentasjon i og påvirkning fra tekster i aviser, på TV og Internett ved hjelp av
begreper fra retorikken.)
- Være obs på om man skal vurdere/drøfte annonsen, dens verdier eller dens virkning.
Innledningen:
- Må inneholde en liten innledning som presenterer annonsen.
- Hvem er avsenderen?
- Hvem er mottakeren? (Spesiell målgruppe?)
- Hva er målet med annonsen? (Selge et produkt?. Eller gi informasjon?)
- I hvilken sammenheng har annonsen vært på trykk? Og hvor? (tv, avis, magasin..?)
Hoveddel:
- En oversikt over hele annonsen!
- Layout, blikkfang.
- Hvor stort er bilde i forhold til tekst?
- Logo? Hvor er den isåfall plassert?
- Helhetsinntrykk.
Analyse av bilde/tekst:
- Hva er hovedfunksjonen til bildet?
- Skildre bildet og skriv et kort referat om innholdet i teksten.
- Appellerer bildet til logos, etos og patos?
- Bildets komposisjon. (forgrunn/bakgrunn og perspektiv). Hvilke farger er brukt?
- Får en vite noe om produktet det blir reklamert for?
- Blir direkte argumentasjon brukt? (Appell til logos?)
- Hvordan bygger annonsen tillit til produktet? (etos)
- Blir det vist kunnskap og erfaring?
- Blir produktet framstilt som en nyhet?
- Blir det vist til eksperter?
- Kjendiser?
- En person som har opplevd noe?
- Et "hverdagsmenneske"?
- Hvordan appellerer reklamen til patos(følelser)?
Eventuelle virkemidler:
- Spiller den på livsstil (lykke), mottakerens samvittighet.
- Er det fokus på lykken eller skjebnen til mottakeren?
- Humor, retoriske spørsmål, nøkkelord som blir gjentatt.
- Kontraster, adjektivbruk, metaforer og sammenligninger.
- Pronomen(du, deg, vi og oss), slagord, rytme = f.eks. bokstav-rim.
Vurdering av virkemidler:
- Hvordan bindes virkemidlene opp mot produktet?
- Hvilken effekt har virkemidlene?
- Hvorfor?
- Kan virkemidlene funke bedre for noen målgrupper enn andre? Begrunn.
- Er noen av virkemidlene upassende(aptum)? Begrunn.
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar